موزه آستانه مقدسه يكى از ذخاير مهم و ارزشمند تاريخى و هنرى ميهن اسلامى ما محسوب مى گردد و به عنوان تنها موزه استان قم از اهميت ويژه اى برخوردار است. موزه آستانه مقدسه از بين 125 موزه موجود در كشور، يكى از قديمى ترين آن ها محسوب مى شود كه در آبان ماه سال 1314 شمسى در محوطه داخلى حرم مطهر و محل فعلى مسجد شهيد مطهرى تأسيس گرديد. فعاليت اين موزه تا حدود دى ماه سال 1353 ادامه يافت و از آن تاريخ تا سال 1361 به دلايل متعدد (از جمله لزوم گسترش فضاى جانبى موزه و احداث ساختمان فعلى) فعاليت موزه متوقف شد.

ساختمان كنونى موزه كه در ميدان آستانه واقع است، بعد از پيروزى انقلاب اسلامى در فروردين ماه سال 1361 احداث شد كه ابتدا با مساحتى حدود 500 متر مربع فعاليت داشت، ولى درسال 1371 در زمان توليت حضرت آيت الله مسعودى زيرزمين موزه نيز راه اندازى شد كه مجموعاً ساخت آن به يك هزار متر مربع افزايش يافت. فضاى فعلى موزه جوابگوى نياز نيست و به همين دليل در طرح جامع توسعه حرم مطهر، پيشنهاد تأسيس موزه اى بزرگ در چندين طبقه و همراه با امكانات و تجهيزات لازم ارائه شده است.

 

مجموعه آثار موزه شامل بخش هاى متنوعى است كه اهم آن ها عبارتند از:

1ـ بخش قرآن هاى خطى از قرن دوم تا دوره معاصر؛
2ـ مسكوكات ادوار اسلامى و پيش از اسلام؛
3ـ تابلوهاى نقاشى و شمايل مينياتورى؛
4ـ آثار چوبى خاتم كارى ؛
5ـ آثار چوبى منبت كارى؛
6ـ ظروف سفالينه متعلق به هزاره اول و دوم قبل از ميلاد مسيح و ادوار اسلامى؛
7ـ ظروف چينى و شيشه اى و...
8ـ كاشى هاى زرين فام با طرح ها، نقوش و كتيبه هاى زيبا مربوط به قرون ششم تا هشتم هجرى قمرى؛
9ـ آثار حجارى و سنگ هاى تزئينى؛
10ـ لوازم فلزى با تزئينات قلمزنى؛
11ـ قاليچه هاى دستباف ابريشمى دوره صفوى و قاجار؛
12ـ پارچه هاى دستباف؛

با توجه به عشق و ارادت فوق العاده اى كه مردم كشورمان نسبت به خاندان عصمت و طهارت بالاخص بارگاه كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه(س) دارند، همواره هداياى ارزشمندى را به مرقد نورانى اين بانوى بزرگوار تقديم نموده اند، كه خوشبختانه در چند ساله اخير روندى رو به رشد داشته و در اين ارتباط بيش از ده ها قلم اشياى نفيس شامل قرآن هاى خطى، مسكوكات ادوار اسلامى، تابلوهاى نقاشى، ظروف سفالينه، آثار دستباف و ساير آثار هنرى به موزه اهدا شده است.

همچنين به علت موقعيت مكانى و همجوارى با حرم مطهر، استقبال قابل توجهى وجود دارد كه به طور متوسط سالانه يكصد هزار نفر از موزه بازديد مى كنند.

در چند ساله اخير تعداد زيادى سكه هاى ارزشمند ادوار اسلامى شامل چهار آلبوم و تعدادى تابلوهاى خط و نقاشى و... يك عدد در خاتم كارى بسيار نفيس و همچنين تعدادى سنگ قبر رجال و سلاطين دوره قاجارى كه از نظر هنر حجارى بسيار نفيس و ارزشمند بودند، از اماكن و بيوتات وابسته به حرم مطهر جمع آورى و به موزه انتقال داده شدند.

در سطح بين المللى نيز همكارى هايى بين موزه آستانه مقدسه قم و مركز بين المللى موزه ها (سازمان ايكوم) وجود داشته و دارد. همچنين ضمن هماهنگى هاى لازم با نهادهاى ذيربط به ويژه سازمان ايرانگردى و جهانگردى، برنامه بازديد از موزه براى جهانگردانى كه وارد قم مى شوند پيش بينى شده كه همه ساله علاقه مندان زيادى از كشورهاى اروپايى و آسيايى و.. از موزه بازديد مى نمايند.

در همين زمينه با بخش روابط عمومى واموربين الملل آستانه همكارى هايى صورت گرفته و نيز بروشورهايى به منظور معرفى تاريخچه و مجموعه آثار موزه به سه زبان فارسى، عربى و انگليسى منتشر شده است .

تمامی حقوق این پایگاه برای آستان مقدس حرم حضرت معصومه سلام الله علیها محفوظ می‌باشد . نقل مطلب با ذکر منبع بلا مانع است.

Developed in conjunction with Ext-Joom.com